Przewóz ładunków ponadgabarytowych – wyzwanie, w którym liczy się przygotowanie

„Transport ponadgabarytowy wymaga od nas wielu rzeczy, które należy sprawdzić, zaplanować, przygotować. Takie zlecenie to nie tylko duża odpowiedzialność oraz wyzwanie, ale również ogromna satysfakcja w momencie, gdy ładunek dociera bezpiecznie w miejsce docelowe.”

Transport ponadnormatywny składa się z kilku etapów, a każdy z nich wymaga precyzyjnego planowania, znajomości przepisów i doświadczenia. Przykładami ładunków ponadgabarytowych są m.in.: maszyny rolnicze i budowlane, sprzęt wojskowy, domy holenderskie, przęsła mostów, silniki okrętowe, a nawet całe linie produkcyjne.

Jedno z naszych ostatnich zleceń na przewóz ponadnormatywny dotyczyło właśnie zorganizowania przewozu linii produkcyjnej silników samochodowych. Ładunek był transportowany 4 naczepami typu Tiefbett, 4 samochodami ciężarowymi z otwartą zabudową (platformy) oraz 40 naczepami typu standard i MEGA. Poszczególne elementy pokonywały trasę zapakowane i zabezpieczone w skrzyniach. Załadunek odbywał się w porcie holenderskim, a rozładunek w Polsce, tym razem bez asysty pilotów, gdyż nie była wymagana.

Ładunek ponadgabarytowy musi być odpowiednio przygotowany, a na cały proces składa się wiele czynników. Sam załadunek i rozładunek (dobór specjalistycznego taboru oraz zabezpieczeń) wiąże się ze szczegółową analizą. Ważna jest charakterystyka ładunku, jego wymiary, tonaż oraz miejsce załadunku/rozładunku. Do transportu używa się różnego typu naczep i elementów zabezpieczających ładunek np. pasów, łańcuchów, mat antypoślizgowych, przekładek, multilocków, zamków kontenerowych. Przede wszystkim należy dopilnować formalności (posiadać np. odpowiednie ubezpieczenie, licencję i zezwolenie na transport ponadgabarytowy) oraz zaplanować całą trasę, biorąc pod uwagę ograniczenia oraz stan dostępnej infrastruktury. Znaczenie może mieć nie tylko wysokość/szerokość mostów, wiaduktów, bramek, ale również występowanie na trasie wysokich krawężników, rond, słupów, trakcji elektrycznych i innych budynków w bliskim otoczeniu. Czasem zlecenie na transport ponadgabarytowy wymaga dostosowania infrastruktury do potrzeb (np. demontażu znaków drogowych i sygnalizacji świetlnych). Do tego potrzebne jest oczywiście uzyskanie stosownych pozwoleń w różnych urzędach i należy pamiętać, że proces ich otrzymania jest często praco – i czasochłonny. Zazwyczaj konieczne jest również zapewnienie kierowcy asysty w postaci pilotażu, a w bardziej skomplikowanych przypadkach – współpraca ze służbami mundurowymi. Zadaniem pilotów jest nadzór nad przejazdem, aby przebiegł bezpiecznie i sprawnie (czasem wymaga to kierowania ruchem drogowym). W tym miejscu warto wspomnieć, że każdy kraj ma odrębne przepisy dotyczące przewozów ponadnormatywnych. Dlatego tak ważne jest, aby przewoźnik już na etapie planowania zlecenia znał obowiązujące regulacje prawne.

NWIC przez wiele lat swojej działalności wykonało setki przewozów ponadnormatywnych ładunków. Klienci z chęcią powierzają nam tak wymagające zlecenie, bo mają pewność, że zajmiemy się nim kompleksowo, skrupulatnie planując wszystkie etapy. I choć każdy projekt jest nieco inny, to zawsze stanowi dla naszej ekipy satysfakcjonujące wyzwanie.

Zapraszam do współpracy z NWIC New Wave International Cargo
Mateusz Bitner
Oversized Team Leader NWIC
oversized@nwic.pl